The Materiality of the Invisible
In de tentoonstelling The Materiality of the Invisible uit 2017 werden kunst en archeologie met elkaar verbonden. Verspreid over de drie deelnemende Maastrichtse instellingen – de Van Eyck academie, Marres Huis voor Hedendaagse Kunst en Bureau Europa - toonden 35 kunstenaars de actualiteit van de archeologie voor de hedendaagse kunst.
Cross over
Oude kunst en archeologie, daar kan iedereen zich van alles bij voorstellen. De schilder Rafaël werd door paus Leo X als archeoloog aangesteld om toezicht te houden op oudheidkundig onderzoek. En Rembrandt had zijn atelier volgestouwd met kostbare oude spullen.
Hedendaagse kunst en archeologie lijken daarentegen elkaars uitersten te zijn. In de moderne tijd heeft de kunstenaar een voorhoedepositie veroverd. Als de frontsoldaat van de toekomst, kijkt hij vooruit. De archeoloog daarentegen kijkt achteruit.
Als onderdeel van het internationale project NEARCH – New Scenarios for a community-involved archaeology. (lees hier meer), nodigde de Van Eyck academie in Maastricht zes internationale kunstenaars(duo’s) uit om samen te werken met archeologische partners om de overeenkomsten tussen hedendaagse kunst en archeologie te gaan verkennen. The Materiality of the Invisible toont het resultaat van deze samenwerking, samen met het aansluitende werk van 24 andere kunstenaars.
In de tentoonstelling, verdeeld over drie locaties, leggen de kunstenaars nieuwe en vreemde werelden bloot door net als archeologen in de werkelijkheid te spitten en onderliggende lagen van onze sociale, maatschappelijke en politieke realiteit centraal te stellen. Zo beschouwt Leyla Cárdenas in haar kunstproject tijd en ruimte vanuit een archeologisch standpunt en ging kunstenares Rossella Biscotti ‘graven’ in de archeologen van de Turkse site Çatalhöyük, in plaats van in de materiële resten.
In ontdekkingen, verhalen en installaties brengen de kunstenaars mogelijke versies van verleden en toekomst waarin het heden in lagen is afgepeld. Zo bieden ze ons nieuwe inzichten in onze eigen werkelijkheid en maken ze tevens zichtbaar wat in de verbeelding leeft.
Tijdens de Archeologiedagen 2017 werden er speciale rondleidingen gegeven door de curatoren van The Materiality of the Invisible.
De tentoonstelling is helaas afgelopen, maar in de publicatie 'Materiality of the invisible'
vindt je uitgebreide informatie over de achtergrond van de tentoonstelling en de kunstenaars.
Succesfactoren
-
Cross-over
Van Eyck academie:
Many artists probe the underlying layers of our social and political reality. They expose what is concealed and penetrate to other times. Like archaeologists, they make the invisible visible.
Archeoweetje!
De zes geselecteerde kunstenaars die meededen aan The Materiality of the Invisible waren afkomstig uit Italie, Engeland, Spanje, de VS, Colombia en Nederland.